Relación de presos internos no Campo de Concentración de Camposancos, sentenciados a pena de morte que foron executados en Tui en 1938

Monumento a los fusilados en Tui, inaugurado en 1999
Monumento a los fusilados en Tui, inaugurado en 1999

 Xulgados en distintos Consellos de Guerra celebrados polo Tribunal Militar Permamente Nº 1 procedente de Xixón, presidido polo comandante de cabalería Luís de Vicente Sasiaín, que foron executados en Tui.

Debido ao impacto social que significou no pobo guardés e bisbarra a execución/fusilamento de corenta e oito (48) presos no mesmo día ...

para leer o artigo preme no botón de abaixo


Presos internos no Campo de Concentración de Camposancos, xulgados ou non, sentenciados a morte e executados en distintos lugares de Paraños/A Sangriña - A Guarda

Cemiterio de Sestás
Cemiterio de Sestás

Por José A. Uris Guisantes

Xulgados en Consello de Guerra polo Tribunal Permanente Nº 1 en Camposancos que presidía o comandante de cabalería Luís de Vicente Sasiaín en distintos consellos de guerra, agás Francisco Pérez Marcos de 42 anos que sería executado sen xuízo previo antes da chegada do Tribunal a Camposancos. Os demais foron xulgados en consellos de guerra (algúns temos dúbidas de cando se celebraron) en distintos días.

Resaltar que o 2 de xullo de 1938 foron executados trinta e un (31) presos contra o muro este do cemiterio católico de Sestás, metidos en caixas de pobre e sepultados na Fosa Común; o mesmo aconteceu con outros dezaoito (18) presos executados no mesmo lugar o 20 de xullo e sepultados tamén na Fosa Común facendo un total de corenta e nove.

Pero ao mesmo tempo foron executados ese 2 de xullo de 1938 en Paraños (A Sangriña) outros vinte e un (21) presos a 20/30 metros da antiga entrada ao actual IESP de A Sangriña, monte cheo de barrancos de barro amarelo ata os anos setenta. Os corpos foron trasladados por orden do Tribunal Militar á campa esquerda do cemiterio católico de Sestás onde foron sepultados en terra.

Estes foron, coa excepción de Francisco Pérez Marcos (nº 21 desta lista) que sería sepultado no cemiterio de Camposancos, en lugar que non fomos capaces de atopar despois de tantos anos:

1.-Alonso Fernández, Manuel, 24 años, labrador, natural de Vega del Río Carrión (Palencia), vecino de Puente del Arce (Cantabria). Se ignora si se celebró o no Consejo de Guerra. Fusilado el 2/7/1938 en A Guarda.

2.-Argüelles García, Tomás, 51 años, casado, jornalero, hijo de José y Jacoba, natural de Pola de Lena (Asturias). Teniente en el Batallón "Máximo Gorki", capturado en el vapor "Gaviota". Consejo de Guerra el 4/6/1938. Sentencia: Pena de muerte. Fusilado el 2/7/1938 cerca del cementerio de A Guarda.

3.-Cuesta Díaz, Francisco, 36 años, casado, metalúrgico, natural de Gijón. Se ignora si se celebró o no Consejo de Guerra. Fusilado el 9/5/1938 en A Guarda.

4.-Fernández López, Santos, 20 años, soltero, metalúrgico, hijo de Santos y Carmen, natural y vecino de Gijón. Se ignora si se celebró o no Consejo de Guerra. Fusilado el 9/5/1938 en A Guarda.

5.-García Antuña. Avelino, 32 años, casado, minero, hijo de Manuel y Etelvina, natural y vecino de Langreo (Asturias). Participó en la Revolución de Asturias de 1934. Al comenzar la rebelión militar tomó parte en la expedición que salió a defender Madrid, voluntario en el frente llegando a capitán, capturado cuando huía por mar. Consejo de Guerra el 8/6/1938. Sentencia: Pena de muerte. Fusilado el 2/7/1938 en A Guarda.

6.-García Morán, Aurelio, 29 años, casado, minero, hijo de Lázaro y Carolina, natural y vecino de San Martín del Rey Aurelio (Asturias). Afiliado a UGT desde 1929. Acusado de participar en el asalto al Banco de España durante la Revolución de Asturias en octubre de 1934. Al comenzar la rebelión militar formó parte del tren que con obreros armados se dirigía a defender Madrid, participó en el ataque al cuartel de la guardia civil de La Felguera y a los cuarteles de Gijón, voluntario en el Batallón "Vorochilof nº 236", capturado en el vapor "Anciola". Consejo de Guerra el 8/6/1938. Sentencia: Pena de muerte. Fusilado el 2/7/1938 en A Guarda.

7.-Garzón Sánchez, Angel, 29 años, casado, carpintero, hijo de Eusebio y Manuela, natural de Llanes, vecino de Gijón. Afiliado a la CNT. Miembro del SRI (Socorro Rojo Internacional). Participó en los ataques a los cuarteles de Gijón. Al derrumbarse el Frente Norte se encontraba fortificado en Trasmonte, capturado en el vapor "Gaviota". Consejo de Guerra el 15/6/1938. Sentencia: Pena de muerte. Fusilado el 20/7/1938 en A Guarda.

8.-Gofiño González, Antonio, 30 años, soltero, jornalero, hijo de Juan y María, de Cangas de Onís (Asturias). Consejo de Guerra en fecha que no pudimos comprobar. Pena de muerte. Ejecutado el 7/05/1938 en A Guarda.

9.-Gómez Rodríguez, Ramón, 38 años, casado, portuario, hijo de José y Josefa, natural de Ferrol (A Coruña), vecino de Gijón. Durante la Revolución de Asturias en octubre de 1934 fue acusado de participar en el asalto al Banco de España de Oviedo consiguiendo huir a Francia de donde regresó tras las elecciones de Febrero de 1936. Al comenzar la rebelión militar fue jefe de grupo en los ataques a los cuarteles de Gijón. Voluntario en el frente llegando a Teniente en el Batallón "García Quintela nº 242", capturado en el vapor "Asunción". Consejo de Guerra el 8/6/1938. Sentencia: Pena de muerte. Fusilado el 2/7/1938 en A Guarda.

10.-Gómez Rodríguez, Ramón, 58 años, obrero, natural de Pereiro de Aguiar (Ourense), veciño de Gijón. Consejo de Guerra en fecha no comprobada. Pena de muerte. Fusilado el 20/8/1938 en A Guarda.

11.-González González, Manuel, 34 años, casado, minero, hijo de Faustino y María, natural y vecino de San Martín del Rey Aurelio. Afiliado a UGT desde 1920. Militante del PSOE. Participó en la Revolución de Asturias en octubre de 1934. Durante la guerra, miembro del Comité de Abastos de Santa Bárbara, voluntario en el frente, llegando a Teniente en el Batallón "Vorochilof nº 236", capturado en vapor "Anciola". Consejo de Guerra el 14/6/1938. Sentencia: Pena de muerte. Fusilado el 20/7/1938 en A Guarda.

12.-González Seneque, Marcelo Antonio, 33 años, metalúrgico, vecino de Mieres (Asturias). Voluntario en el ejército republicano. Interno en el Campo de Concentración de Camposancos. Consejo de Guerra en fecha que no pudimos comprobar. Pena de muerte. Fusilado el 20/7/1938 en A Guarda.

13.-Loredo Llaneza, Pancracio, 26 años, casado, minero, natural de Turiellos, veciño de Lugarín (La Felguera). Afiliado a CNT. Tomó parte en el ataque al cuartel de la Guardia Civil de La Felguera y a los cuarteles de Gijón, voluntario en el frente en el "Batallón nº 214" operando en Abuli (Oviedo) y más tarde en el monte "Los Pinos", cayó enfermo y pasó a recuperarse en su domicilio. Capturado en el vapor "Gaviota". Consejo de Guerra el 6/6/1938. Sentencia: Pena de muerte. Fusilado el 2/7/1938 en A Guarda.

14.-Maldonado Sacco, César, 50 años, casado, ferroviario y profesor en la Escuela de Artes y Oficios de Oviedo, hijo de Antonio y Carmen, natural de Madrid, vecino de Oviedo. Directivo de Izquierda Republicana. Se pasó a la zona republicana, interviniendo en Gijón en la organización del Batallón "Izquierda Republicana", actuando como capitán instructor, se supone que ejerció el cargo de Director de la Academia Militar de Gijón, nombrado Delegado de Obras Públicas, capturado cuando huía por mar. Consejo de Guerra el 8/6/1938. Sentencia: Pena de muerte. Fusilado el 2/7/1938 en A Guarda.

15.-Márquez González, Serafín, 21 años, chófer, vecino de Cullidero (Asturias). Consejo de Guerra que no pudimos comprobar. Pena de muerte. Fusilado el 20/8/1938 en A Guarda.

16.-Martín Velasco, Gerardo, 34 años, casado, contable, hijo de Elías y Jesusa, natural de Valladolid, vecino de Santurce (Cantabria). Fundador de una cédula comunista en Santurce, voluntario en el frente. Miembro del Comité de Guerra. Alcalde de Santurce. Delegado de la Estación de Ferrocarril de Reinosa, evacuado a Asturias, capturado cuando huía por mar. Consejo de Guerra el 8/6/1938. Sentencia: Pena de muerte. Fusilado el 2/7/1938 en A Guarda.

17.-Martínez Hernández, Ramón, natural de Asturias. Consejo de Guerra del que no pudimos comprobar la fecha. Pena de muerte.Fusilado el 2/7/1938 en A Guarda.

18.-Méndez Valdés, Laureano, 31 años, soltero, albañil, natural y vecino de Colloto (Asturias). Afiliado a UGT y al PSOE. Participó en la Revolución de Asturias de 1934. Consejo de Guerra el 9/6/1938. Sentencia: Pena de muerte. Fusilado el 2/7/1938 en A Guarda.

19.-Menéndez Rodríguez, Ovidio, 26 años, soltero, jornalero, hijo de José y Carmen, natural de Avilés, vecino de Muros del Nalón. Procesado y condenado por participar en la Revolución de Asturias en 1934. Al comenzar la rebelión militar ante el avance de las fuerzas rebeldes evacuó a la zona republicana. Consejo de Guerra el 8/6/1938. Sentencia: Pena de muerte. Fusilado el 2/7/1938 en A Guarda.

20.-Montes Díaz, Silvestre, 33 años, casado, minero, hijo de José y Luísa, natural de Pola de Siero (Asturias). Participó en la Revolución de Asturias en 1934. Miembro de la CNT. Al comenzar la rebelión militar fue miembro del Comité de Guerra, más tarde gestor en el Ayuntamiento de Siero. Jefe de Control de las Minas Solvay, más tarde miembro del Consejo de Minas Reunidas en Gijón, capturado cuando huía por mar. Consejo de Guerra el 8/6/1938. Sentencia: Pena de muerte. Fusilado el 2/7/1938 en A Guarda.

21.-Pérez Marcos, Francisco, 42 años, maquinista, natural de Gavilanes (Astorga-Lugo), vecino de Ciaño (Langreo), hijo de Nicasio y Joaquina. Se ignora si fue juzgado en Consejo de Guerra. Fusilado el 16/11/1937 en A Guarda. Enterrado en el cementerio de Camposancos, no se pudo identificar en qué lugar del cementerio fue enterrado.

22.-Pérez Rodríguez, Aurelio, 40 años, soltero, sastre, natural de San Cucao, Llanera, vecino de Oviedo. Militante de Izquierda Republicana, voluntario en el frente, llegó a Teniente. Consejo de Guerra el 9/6/1938. Sentencia: Pena de muerte. Fusilado el 2/7/1938 en A Guarda.

23.-Rivas Rodríguez, Antonio, 44 años, viudo, minero, hijo de Manuel y Antonia, natural de Baralla (Lugo), vecino de Páramo del Sil (León). Participó en la Revolución de Asturias en 1934, procesado por atacar el cuartel de la guardia civil en Páramo del Sil. Al comenzar la rebelión militar participó en Páramo del Sil, pasando a Asturias, capturado cuando huía por mar. Consejo de Guerra el 8/6/1938. Sentencia: Pena de muerte. Fusilado el 2/7/1938 en A Guarda.

24.-Rodríguez Arias, Constantino Nicolás, 30 años, casado, albañil, hijo de Manuel y Virginia, natural de Cuba, vecino de Somado (Asturias). Fue procesado por su participación en la Revolución de Asturias de octubre de 1934. Al comenzar la rebelión militar fue Miembro del Comité de Guerra de Somado, capturado cuando huía por mar. Consejo de Guerra el 8/6/1938. Sentencia: Pena de muerte. Fusilado el 2/7/1938 en A Guarda.

25.-Rodríguez Couso, Avelino, 36 años, casado, labrador, natural de Santiago de Ama (Lugo), vecino de Somado (Pravia-Asturias). Afiliado a UGT. Militante del PCE. Participó en la Revolución de Asturias de octubre de 1934. Miembro del Comité de Guerra de Somado, más tarde Cabo de milicias. Consejo de Guerra el 8/6/1938. Sentencia: Pena de muerte. Fusilado el 2/7/1938 en A Guarda.

26.-Rodríguez López, Jovino, 29 años, mecánico, hijo de Ramón y Virginia, casado con Rosa Bobes Cueva; su hijo, Celestino Rodríguez Bobes. Natural de Cangas de Onís (Asturias). Se ignora cuando se celebró el Consejo de Guerra o si es que no se celebró. Fusilado el 2/7/1938 en A Guarda.

27.-Rodríguez Martínez, Eugenio, 36 años, casado, peón, hijo de Marcelino y Carmen, natural de Oviedo, vecino de La Felguera. Militante de la CNT. Participara en la Revolución de Asturias en 1934. Al comenzar la rebelión militar tomó parte en los ataques a los cuarteles de la guardia civil de La Felguera y a los de Zapadores y Simancas de Gijón, voluntario en el frente de guerra llegando a comisario político en el "Batallón nº 214", capturado cuando huía por mar. Consejo de Guerra el 8/6/1938. Sentencia: Pena de muerte. Fusilado el 2/7/1938 en A Guarda.

28.-Rodríguez Vázquez, Antonio, 39 años, casado, peluquero, hijo de Antonio y Dolores, natural de Monforte de Lemos (Lugo), vecino de Gijón. Se ignora si se celebró o no Consejo de Guerra. Fusilado el 16/2/1938 en A Guarda.

29.-Roldan Muñoz, Saturnino, 40 años, casado, militar, hijo de Justino y Vicenta, natural y vecino de Gijón.Se ignora si se celebró o no Consejo de Guerra. Fusilado el 7/5/1938 en A Guarda.



Os corenta e nove presos fusilados e enterrados na Fosa Común de Sestás

muro do cemiterio contra o que foron fusilados
muro do cemiterio contra o que foron fusilados

O 17 de maio de 1938 chegan a vila de A Guarda os compoñentes do Tribunal Militar Permanente Nº 1 procedente de Xijón onde estivera actuando. Presidía o Tribunal o comandante de cabalería, Luís de Vicente Sasiaín. Vocais: capitán de infantería, Manuel Toimil Pérez; tenente de infantería, Juan Martínez Pérez; alférez da garda civil, Elías Losada Fernández. Ponente: capitán honorífico do corpo xurídico militar, Guillermo Rodríguez Quirós. Defensor: capitán de infantería, Amable Cerviño. O estalar a rebelión militar Vicente Sasiaín reingresa no exército rebelde como comandante de cabalería co cargo de xuíz militar na Praza de Vigo. Desde esa ata 1939 exerceu a instrución dunha grande parte dos sumarios convertidos en Consellos de Guerra que se converteron en penas de morte e longas penas de prisión en Vigo, exercendo despois como presidente de Consellos de Guerra en Vigo, Xixón e Camposancos.

Os primeiros consellos de guerra no Campo de Concentración de Camposancos tiveron lugar o 4 de xuño de 1938, cando o Tribunal levou a cabo tres consellos seguidos, xulgando no primeiro a 20 presos, no segundo a 18 e no terceiro a outros 20 presos mais. Dos corenta e nove presos republicanos fusilados contra o muro do cemiterio católico de Sestás foron trinta e un o 2 de xullo de 1938 é os outros dezaoito o 20 de xullo de 1938. Tódolos corpos metidos en "cajas de pobre" con unha botelliña dentro cos datos persoais e soterrados nunha fosa común. A fosa fora escavada por obreiros da empresa local de Agustín Moreira Portela quen tivo que adiantar os cartos das caixas a funeraria de Perfecto Sousa, cartos que tardaría uns anos en cobrar. salón de actos onde se celebraban os consellos de guerra muro contra o que foron fusilados.

Este é o listado en castelán dos corenta e nove presos republicanos fusilados por orden do Tribunal Militar Permanente Nº 1 que presidíu Luís de Vicente Sasiaín que chegaría a presidir o Real Club Celta de Vigo:

1.­Álvarez Alonso, Lorenzo, 28 años, casado, minero, hijo de Francisco y Maria, natural de Villamartín del Sil (León), vecino de Páramo del Sil (León). Fusilado el 2/7/1938. Folio 369

2.­Álvarez Moscoso, Francisco, 32 años (19/3/1906), casado con Josefa García Fernández, dejó dos hijos, hijo de Castor y María, marinero, natural de Oleiros ­ Serantes (A Coruña), vecino de La Felguera. Fusilado el 20/7/1938. Folio 391

3.­Argüelles García, Tomás, 51 años, jornalero, natural de Pola de Lena (Oviedo). Fusilado el 2/7/1938. Tomo 35. Folio 375

4.­Bañuelos González, Gregorio, 38 años, casado, minero, natural de Porquera (Palencia), vecino de Barruelo de Santullán (Palencia). Fusilado el 2/7/1938. Tomo 35. Folio 364

5.­Blanco Cueto, Marcelino, 61 años, peón, hijo de José e Irene, natural de Infiesto (Oviedo). Fusilado el 2/7/1938. Tomo 35. Folio 377

6.­Blanco Fernández, Servando, 49 años, casado, labrador, hijo de Romualdo y Josefa, natural de Soto del Barco (Oviedo), vecino de Somado - Pravia (Asturias). Fusilado el 2/7/1938. Tomo 35. Folio 367

7.­Blanco Rodríguez, Bernardo, 28 años, carpintero, hijo de Bernardo y Eufrasia, vecino de Avilés (Oviedo). Fusilado el 2/7/1938. Folio 384

8.­Braga Rozado, Esteban, 32 años, casado, minero, natural de Sama de Langreo (Oviedo), vecino de Las Llanas (Asturias). Fusilado el 20/7/1938. Tomo 35. Folio 400

9.­Cimadevilla Piquero, Aurelio, 35 años, casado, hijo de Severiano y Marina, carpintero, natural de Oviedo, vecino de La Felguera (Asturias). Fusilado el 20/7/1938.Folio 390

10.­De las Heras Muñoz, Daniel, 28 años, empleado, hijo de Daniel y Basilia, natural de Valladolid, vecino de La Felguera (Asturias). Fusilado el 2/7/1938. Folio 385

11.­Díaz Álvarez, Hermógenes, 34 años, soltero, hijo de Saturnino y Laura, perito mercantil, natural de Proaza (Asturias). Fusilado el 2/7/1938. Tomo 35.Folio 370 15.8.1986.

12.­Díaz Prieto, José Ramón, 25 años, soltero, minero, hijo de David y María, natural de La Pereda - Ablaña - Mieres (Asturias). Fusilado el 20/7/1938. Tomo 36. Tomo 36. Folio 5

13­Fernández Inclán, José María, 27 años, casado, hijo de Jesús y Emilia, maestro, natural de Figares (Oviedo), vecino de Nava (Asturias). Fusilado el 2/7/1938. Tomo 35. Folio 361

14.­Fernández Rodríguez, Urcisino, 24 años, hijo de Juan y de Josefa, natural de La Felguera (Oviedo), Fusilado el 2/7/1938. Tomo 35. Folio 360

15.­Gallego Fernández, Rafael, 37 años, casado, hijo de Remigio y Valeriana, electricista, natural de Toro (Zamora), vecino de Gijón. Fusilado el 20/7/1938. Tomo 36. Folio 1

16.­García Vázquez, Enrique, 36 años, viudo, hijo de Benito y Consuelo, calderero, natural de Gijón. Fusilado el 20/7/1938. Tomo 36. Folio 6

17.­González González, Manuel, 34 años, casado, hijo de Faustino y María, minero, Afiliado a PSOE y UGT, natural de San Martín del Rey Aurelio (Oviedo). Fusilado el 20/7/1938. Tomo 36. Folio 7

18.­González Rodríguez, Leoncio, 32 años, minero, natural de Canales (León). Fusilado el 2/7/1938. Tomo 35. Folio 380

19.­González Sánchez, Abel, 21 años, marinero, hijo de Ladislao y María, natural de Fabero (León). Fusilado el 20/7/1938. Tomo 35. Folio 393

20.­González Seneque. Marcelo Antonio, 33 años, casado, hijo de Antonio y Brígida, metalúrgico, natural de Palencia, vecino de Mieres (Oviedo). Fusilado el 20/7/1938. Tomo 35. Folio 396

21.­Gutiérrez Abella, Lisardo, 22 años, soltero, hijo de Santos y Teresa, labrador, natural de Paradaseca (León). Fusilado el 2/7/1938.Tomo 35. Folio 371

22.­Hernández Blanco, Manuel, 26 años, pintor, natural de La Riera - Covadonga (Oviedo), vecino de Cangas de Onís (Asturias). Fusilado el 2/7/1938. Tomo 35. Folio 381

23.­Iglesias Díaz, Rafael, 36 años, minero, hijo de Martín y Genoveva, natural de Torrelevega (Santander), vecino de Cartes (Cantabria). Fusilado el 2/71938. Folio 379

24.­López del Río, César, 25 años, hijo de Manuel y Serafina, natural de Salas (Oviedo). Fusilado el 2/7/1938. Folio 356

25.­Martín Estébanez, Félix, 27 años, jornalero, hijo de Pedro y Constantina, natural de Villallano (Palencia). Fusilado el 2/7//1938. Folio 378

26.­Martínez Huelga, Avelino, 34 años, jornalero, hijo de Vicente y Vicenta, natural de Mieres (Oviedo), vecino de Fuente de Los Fuerros ­ Lena (Asturias). Fusilado el 2/7/1938.Folio 365

27.­Menéndez Fernández, Felipe, 37 años, casado, hijo de Salvador y Belarmina, moldeador, natural de Oviedo, vecino de La Felguera - Langreo (Asturias). Fusilado el 20/7/1938. Folio 394

28.­Núñez da Costa, Fernando, 42 años, carpintero, casado, hijo de Joaquín y Marina, afiliado a UGT, natural de Vila Real (Portugal), vecino de Toral de Los Valos (León). Fusilado el 20/7/1938. Folio 397

29.­Olivar Roza, José, 36 años, casado, hijo de Rosa, metalúrgico, vecino de Tremañes (Gijón), afiliado a la CNT. Fusilado el 20/7/1938. Tomo 36. Folio 3

30.­Palacios González, Luís, 20 años, hijo de Rafael y Julia, natural de Ciaño (Oviedo). Fusilado el 2/7/1938.Folio 358

31.­Paredes Álvarez, Julio, 30 años, hijo de Pedro y Fernanda, natural de Léon. Fusilado el 2/7/1938. Folio 359

32.­Pello Díaz, Odón, 29 años, hijo de Fermín y María, natural de Santullano (Oviedo), vecino Salas. Fusilado el 7/7/1938. Folio 382

33.­Piquero Noval, Benigno, 53 años, metalúrgico, hijo de Manuel e Ignacia, afiliado a CNT, natural de Ariamel - Siero (Oviedo), vecino de Lieres ­ Siero (Asturias). Fusilado el 2/7/1938. Folio 383

34.­Poo Fernández, Francisco, 23 años, soltero, hijo de José y María, mecánico, afiliado a la FAI, natural de Posada de Llanes (Oviedo). Fusilado el 2/7/1938. Tomo 36. Folio 4

35.­Prieto Pendás, Amadeo, 25 años, maestro, soltero, natural de Sevilla, vecino de Ribadesella (Oviedo), hijo de Ramón y Ramona. Fusilado el 20/7/1938. Folio 399

36.­Redondo Álvarez, José, 56 años, casado, minero, hijo de Francisco y Joaquina, natural de Castrielos de Cepeda (León). Fusilado el 2/7/1938. Folio 363

37.­Ríos López, Casimiro, 31 años, panadero, hijo de Ramón y Valentina, natural de Nueva Llanes (Oviedo). Folio386

38.­Rodríguez García, Enrique Belarmino, 29 años, casado, hijo de Ricardo e Irene, minero, afiliado a UGT y PSOE, vecino de San Martín del Rey Aurelio (Oviedo). Fusilado el 20/7/1938. Tomo 36. Folio 2

39.­Rodríguez Llera, Rafael, 34 años, casado, jornalero, hijo de Juan y de María, natural de Berguenda ­ Lantarón (Alava), vecino de Llanes (Asturias). Fusilado el 2/7/1938.Folio 362

40.­Rodríguez Ruiz, Ramón, 25 años, minero, casado, hijo de Juan y Visitación, natural de Ponferrada (León), vecino de Villablino (León). Fusilado el 2/7/1938. Folio 373

41.­Roldan Simón, Victoriano, 29 años, soltero, minero, hijo de Froilán y Marina, natural de Salinas (Oviedo). Fusilado el 2/7/1938. Folio 366

42.­Rubin Suárez, José, 30 años, minero, casado, hijo de José y María, afiliado a JSU, natural de Langreo (Oviedo), vecino de Turon - Mieres (Asturias). Fusilado el 20/7/1938. Folio 395

43.­Sánchez Hevia, Ulpiano, 25 años, soltero, hijo de Silvestre y Virginia, afiliado a CNT, albañil, natural de Gijón. Fusilado el 2/7/1938. Folio 368

44.­Ureta Blanco, José, 29 años, albañil, hijo de José e Irene, afiliado a CNT, natural de San Pedro de Ribadesella (Asturias). Fusilado el 2/7/1938. Folio 376

45.­Vallina Fernández, José María, 25 años, soltero, carpintero, hijo de Joaquín y Marina, natural de Buenos Aires (República Argentina), vecino de Pola de Siero (Oviedo). Fusilado el 20/7/1938. Folio 398

46.­Vargas Álvarez, Berlarmino, 37 años, industrial, hijo de José y Jacoba, afiliado a UGT, natural de Pola de Lema (Oviedo), vecino de San Claudio (Oviedo).Fusilado el 2/7/1938. Folio 374

47.­Vega Martínez, Avelino, 29 años, casado, chófer, hijo de Avelino y María, natural de Mieres (Oviedo), vecino de Laviana. Fusilado el 2/7/1938. Folio 372

48.­Velazquez Velazquez, José, 51 años, hijo de Manuel y Florentina, natural de Salas (Oviedo). Fusilado el 2/7/1938. Folio 357

49.­Zaya Lovedo, Angel, 40 años, soltero, cobrador, hijo de Benito y Celestina, natural de Nava (Oviedo). Fusilado el 20/7/1938. Tomo 35. Folio 392

Total fusilados, 49. Registrados en el Registro Civil de A Guarda (Pontevedra). Tomos nº 35 y n º36

Por José A. Uris Guisantes  


Fuga de prisioneros del Campo de Concentración de Camposancos 

Por José A. Uris Guisantes 

El 9 de febrero de 1938 se llevó a cabo la fuga de siete presos del Campo de Concentración de Camposanos, vestidos con ropas y gorro de falangistas. Salieron en dos grupos por el portalón de entrada al campo. El primer grupo de tres, aprovechó el cambio de guardia a las ocho y el otro grupo de cuatro una hora más tarde. Una vez fuera se separaron en distintas direcciones, siendo su objectivo llegar a Portugal. A los tres días capturaron a tres que llevaron a la prisión de Tui y los restantes fueron cayendo uno tras otro, el último fue el cerebro de la fuga que capturaron en junio. Era comandante militar el capitán de infantería, Antonio Fontenla Romero, natural de Pulgar (Toledo), los demás mandos eran, otro capitán de infantería, Miguel Luís Sacristán de 35 años, natural de Castellón, un brigada, tres tenientes, tres alféreces y once sargentos. En esas fechas ocupan la parte frontal del campo de concentración treinta y siete jesuítas que llegaban de las distintas poblaciones conquistadas por la tropas sublevadas. 

1.­Álvarez Menéndez, Francisco, 30 años, ascensorista, natural de Asturias, afliado la CNT. Fugado del Campo de Concentración el 9 de febrero de 1938. Capturado por una patrulla de falangistas el día 15 y ejecutado en el lugar de Gloria ­ Fontenla (Carretera de Ponteareas­ As Neves) 

2.­Braga Ordóñez, Nicanor, 33 años, minero, natural de Sama de Langreo (Asturias).Capitán en el Batallón de Blindados, afiliado a la CNT. Fugado del Campo de Concentración el 9 de febrero de 1938.Capturado el 15 de febrero por una patrulla de falangistas, fue ejecutado en el lugar de Punto -Paxara (Carretera de Fozara ­Ponteareas) 

3.­Fernández Pérez, Juan Antonio, 29 años, soltero, labrador, hijo de Joaquín y Constancia, natural de San Martín del Rey Aurelio, vecino de Castrillón (Asturias). Torreón de Entrada al Campo. foto año1990 Miembro del Comité de Guerra de Castrillón. Fugado del Campo de Concentración el 9 de febrero de 1938. Capturado a los pocos días. Consejo de Guerra el 8/6/1938. Sentencia: Pena de muerte. Fusilado el 10/8/1938 en el Fuerte del Castro (Vigo) 

4.­Iglesias Fernández, Benito, 40 años, casado, industrial de Ribadeo (Lugo), vecino de Piedras Blancas, Castrillón (Asturias).Militante socialista. Participara en la Revolución de Asturias en 1934, formando parte del Comité y atacando el cuartel de la Guardia Civil de su pueblo. Al comenzar la rebelión militar fue presidente del Comité de Guerra, dirigió la voladura del puente que cruzaba el Nalón, voluntario en el frente de guerra, llegando a capitán en el Batallón "Pablo Iglesias 251", capturado en el vapor "La Cusca". Fugado del Campo de Concentración el 9 de febrero de 1938 y capturado. Consejo de Guerra el 9/6/1938. Sentencia: Pena de muerte. Fusilado el 2/7/1938 en el Fuerte del Castro (Vigo) 

5.­Rodríguez Álvarez, Casildo, 56 años, casado, marinero, hijo de Anselmo y Basilisa, natural de Muros de Nalón, vecino de San Juan de la Arena (Asturias), Militante socialista. Afiliado a la UGT. Representó a la UGT de Asturias en el XVII Congreso de la Ugt en Madrid en 1932. Estuvo procesado por el alijo de armas del vapor "Turquesa" cuando la Revolución de Asturias de 1934. Nombrado Delegado Gubernativo en La Ardena después de las elecciones de 1936. Presidente del Comité de Guerra. Embarcó en San Juan de Nieva el 22/10/1937 y capturado en el vapor "Vicenta Pérez". Fugado del Campo de Concentración de Camposancos el 9 de febrero de 1938 junto a su hijo José Rodríguez Fernández disfrazados de falangistas. Casildo fue el cerebro de la preparación y posterior fuga del campo de concentración. Capturado el 8 de junio fue torturado. Consejo de Guerra el 8/6/1938. Sentencia: Pena de muerte. Fusilado en Monte Porreiro­ Pontevedra el 2/7/1938. 

6.­Rodríguez Fernández, José, de 21 años, soltero, marinero, natural y vecino de San Juan de Arena, Soto del Barco (Asturias), hijo de Casildo Rodríguez Álvarez (fusilado el 2/7/1938). Tomara parte en el alijo de armas del vapor "Turquesa" durante la Revolución de Asturias de 1934. Concejal en Soto del Barco. voluntario en el frente de guerra. Fugado del campo de concentración el 9 de febrero de 1938. Capturado a los pocos días. Consejo de Guerra el 8/6/1938. Sentencia: Reclusión perpetua. 

7.­Villabona García, Baldomero, de 20 años, natural de Somio, vecino de Gijón, de la FUE (Federación Universitaria Escolar), capitán en el Batallón "Méjico 252. Fugado del Campo de Concentración el 9 de febrero 1938, capturado por una patrulla de falangistas el 15 de febrero, fue ejecutado en el lugar de Gloria - Fontenla (Carretera de Ponteareas -As Neves) 

Fuentes: Marcelino Laruelo Roa "La libertad es un bien muy preciado" https://vitimas.nomesevoces.net 

José A. Uris Guisante


A Fosa Común de Sestás

En sesión plenaria celebrada o 15 de xuño de 1938, presidida polo alcalde Mariano Jiménez Hueto, a Corporación, seguindo as instrucións do Comandante Militar do Campo de Concentración para "ejecutar sentencia" , acordou habilitar un lugar entre o cemiterio civil e o muro do cemiterio católico.

Ese lugar foi unha leira particular da que o médico da "Junta Municipal de Sanidad", D. José Álvarez Novoa, emite a súa opinión sobre unha fosa que cavaran obreiros do empresario local, Agustín Moreira Portela "[...] la RO de 1º de octubre de 1898 indica que los sepelios en fosas zanja de dos metros de profundidad, dos de longitud y ochenta de anchura; y reuniendo dicha fosa zanja lo preceptuado, informo a Vd estar dentro de lo que la Ley dispone. Dios guarde a Vd. muchos años.La Guardia 17 de Junio de 1938.Segundo Año Triunfal"

0 2 de xullo de 1938 foron mortos con metralladora contra o muro do cemiterio católico trinta e un presos, e o 20 de xullo de 1938 outros dezaoito presos máis. Total corenta e nove republicanos asasinados, metidos por orden do Tribunal Militar que os sentenciou en "cajas de pobre" que tamén tivo que pagar o empresario Agustín Moreira ao dono da funeraria Perfecto Sousa.

Na leira particular e contra o muro do cemiterio católico, apareceu unha pintada que decía "Aquí repousan o sono eterno 49 republicanos".

Unha "Comisión Cidadá Pro Fosa Común" promovida en 1984 en Comisións Obreiras do Baixo Miño, impulsada con todo o cariño por Juan Noya Gil e Manuel Domínguez Pacheco "Taxota" na que se integraron representantes de partidos políticos (agás Alianza Popular), mestres, sindicatos, clubs deportivos, artistas da bisbarra do Baixo Miño, asociacións, etc., fixo posible conseguir levar a cabo un monumento que permitiu dignificar a antiga Fosa Común.

Antes, a leira onde está a Fosa Común (endexamais se volveu a sementar nada por desexo dos donos) foi mercada pola familia Noya Domínguez coa finalidade de preservala.

E o 15 de agosto de 1986 foi inaugurado o monumento, presidindo o acto Juan Noya Gil é o presidente da Comisión Pro Fosa Común, Manuel Domínguez Pacheco "Taxota", contando ca presenza da "Asociación Rosario Acuña de viudas de la guerra civil de Asturias", deixando por escrito que o mellor lugar onde podían estar os restos dos seus esposos, fillos ou irmáns sería ese lugar, para que fose un triste recordo do que pode chegar a facer unha barbarie como foi a guerra civil e xa que foran asasinados xuntos, xuntos deberán seguir co obxecto de que non se esquecera ese pasado.

Hoxe a Fosa Común de Sestás é un lugar de peregrinación de familiares e persoas interesadas nos acontecementos dunha guerra fraticida que sementou moitos mortos por cemiterios, montes e cunetas de toda España.

José A. Uris Guisantes


Historia do Campo de Concentración de Camposancos 

O 20 de xullo de 1936, Franco pediulle aos xenerais que debían organizar campos de concentración para recibir, controlar e clasificar aos miles de presos republicanos que os exércitos nacionais tiñan no seu poder.

En xullo de 1937 foi nomeada a "Inspección General de los Campos de Concentración de Prisioneros" (ICCP) que coordinaría os múltiples campos habilitados en conventos, mosteiros, prazas de touros, estadios de deportes, colexios, institutos, fábricas de salgadura e conservas, etc, etc, polos que pasaron preto de 200.000 presos.

Un destes campos foi o de Camposancos, no barrio de O Pasaxe, municipio de A Guarda, instalado en agosto de 1937 no antigo colexio Apóstol Santiago dos P.P. Xesuítas. A vixilancia estaba a cargo dun destacamento do 7º Batallón do Rexemento de Infantería Mérida Nº 35 de base en Vigo é de falanxistas de A Guarda e O Rosal.

Os primeiros presos chegaron o 28 de outubro de 1937, desembarcados en Baiona do mercante prisión "Arichachu", procedente do porto de Ribadeo. O alcalde de Baiona naquelas datas, Herminio Ramos González, indica que foran 3.167 presos e 140 mulleres, acompañadas de fillos menores de idade; o xesuíta Evaristo Rivera da as cifras de 3.000 presos e 180 mulleres; e o Tte. de Estado Maior do exército republicano, Avelino Fernández Cabricano, que chegara ese 28 de outubro, dixo que "serían entre 1000 y 2000 los prisioneros desembarcados del Arichachu"

Indicar que o movemento de presos ingresados e presos embarcados para outros lugares foi constante. Por exemplo, entre novembro e decembro de 1937 embarcaron en Baiona 1.702 presos con destino a prisións de Bilbao e Santoña (El Dueso), embarcando tamén 60 mulleres e algúns nenos.

En maio de 1938 a "!Inspección de Campos de Prisioneros" calculou oficialmente que a capacidade do campo era de 868 homes, cando na realidade eran 1.066 homes.

O Censo de presos que temos no noso poder é de 4.665 (como moitas follas do censo se estragaron, calculamos que pasarían polo campo de concentración 5.000 presos mínimo).

Co obxectivo de non ter que desprazar presos para ser xulgados noutras localidades, en maio de 1938 chega ao campo o Tribunal Militar Permanente Nº 1 de Xixón para levar a cabo os Consellos de Guerra Sumarísimos do que escribiremos outro día. O campo foi pechado a finais de 1941.

José A. Uris Guisantes


Orixe das instalacións convertidas en Campo de Concentración de Camposancos

En 1830 o emigrante guardés Juan Antonio Español López, chegado de Guatemala uns anos antes (aprox.1820), abriu un almacén de importación- exportación de mercadorías en O Pasaxe de Camposancos e construiu pola súa conta un peirao para poder atracar os barcos que traían e levaban tales mercadorías, así como tamén montou un estaleiro nos terreos gañados ao río Miño.

Seu único fillo nado en Guatemala, Domingo Antonio Español, pechou o almacén e, o 7/12/1875, vendeu tódalas propiedades aos xesuítas diante do Notario D.M.Porto, asinando a escritura, como mediador, o párroco de Salcidos, Diego A. González Rodríguez, e como comprador o irmán lego xesuíta, Pedro Irube Crucelegui, por mandato do superior dos xesuítas Antonio Zarandona.

De seguido, nese mesmo 1875 chegan profesores e alumnos a O Pasaxe que proviñan dunhas instalacións cedidas polo conde de Priegue en Anceis (A Coruña). O curso comezaría o 15 de setembro de 1875 co director Tomás Gómez Carral, inaugurándose o Colexio Apóstol Santiago.

En 1916 o colexio pasou a Vigo instalándose en "La Molinera" e nese mesmo ano alugan tódalas instalacións de Camposancos (figuraban a nome de "La Enseñanza Católica S.A.") aos xesuítas portugueses instalados con un Instituto en Pontevedra desde 1914 (Hotel Los Placeres) que estaban expulsados de Portugal desde o 8 de outubro de 1910. As instalacións alugadas en 1914 en O Pasaxe tiñan un valor de 561.500 pesetas.

Desde 1916 a 1932 os xesuítas portugueses abriron o Instituto Nun´Alvres, seguindo coa ensinanza a alumnos españois e portugueses ata que o goberno da IIª República os expulsou de España en febreiro de 1932, incautándose de tódalas propiedades e de tódolos bens que estaban no interior, nomeando ao Concello de A Guarda garante da vixilancia e a un administrador dos bens. O goberno tentou abrir un Manicomio Rexional debido a saturación do Sanatorio de Conxo pero as Deputacións galegas se negaron a inverter cartos nese proxecto. Finalmente a Entidade Local Menor de Camposancos solicitou a creación dunha Escola Taller pero a rebelión militar do 18 de xullo de 1936 abortou aquela idea.

En outubro de 1936 a parte frontal do antigo colexio foi ocupado polos xesuítas da "Tercera Población" das provincias xesuíticas da "España Norte" que ata ese mes estiveran en Portugal.

En agosto de 1937 a "Inspección General de Campos de Concentración (ICCP)" ordenou as labores de acondicionamento do campo, así como a incorporación dun destacamento de tropas do Rexemento de Infantería Mérida Nº 35, con base en Vigo.

O 28 de outubro dese 1937 chegaron os primeiros presos ao campo de concentración, mais 140 mulleres con uns cantos nenos que soamente estiveron uns quince días. O primeiro que viron na entrada do campo foi o letreiro "El servicio en este Campo se considera y debe prestarse como Frente al enemigo"

Como pode verse no debuxo adxunto, os xesuítas tiñan para eles a parte frontal do antigo colexio, e os presos, oficinas, soldados, falanxistas de garda, etc, o resto das instalacións, incluídos os tres patios. No patio principal (nº1) era onde pasaban revista tres veces no día; tiñan a obriga de asistir a misa tódolos domingos en formación, mais a obriga de formar no centro o pé da bandeira nacional, desde a subida ata a arriada. O Sur do patio nº 1 había unha ducia de latrinas das que soamente quedan os buratos. As cociñas estaban no patio nº 2 onde aínda se poden ver unha ducia de latrinas en bo estado.

O 18 de xaneiro de 1938 marcharan do antigo colexio-prisión trinta e sete xesuítas, sendo reitor Enrique Carvajal.

O campo de concentración de Camposancos ten unha historia ben triste para centos e centos de cidadás, xa falecidos, paseados, fusilados ou asasinados, asturianos, leoneses, cántabros, vascos, casteláns, cataláns, valencianos e galegos..., estando intimamente coligado coa prisión do cuartel de artillería de Figueirido (Pontevedra), co Forte do Castro en Vigo, co cuartel de Santo Domingo e Alameda de Tui, co Penal da Illa de San Simón ( Redondela), cos Campos de Concentración de Oia (Pontevedra), Cedeira (A Coruña), Celanova e Rianxo (A Coruña), co cuartel de San Francisco e co Campo de Aragón en Ourense, así como co campo de concentración de Muros de San Pedro.

Os xesuítas atendían como podían, ou querían, aos presos a nivel católico-apostólico. O primeiro que atendeu aos presos foi o xesuíta José Sarabia. En marzo de 1941 figuraba cómo capelán castrense do campo o párroco de Camposancos, Hermenegildo Gil Millós, que fora proposto polo bispo de Tui, sucedendo a Martín Álvarez Álvarez, párroco de Salcidos e furibundo franquista que fora capelán do Campo de Concentración desde abril de 1938.

En 1941 o exército nacional devolveu oficialmente tódalas instalacións. E desde 1943 a 1951 instalaron unha "Casa de Ejercicios para empleados y un "Seminario Menor de la Compañía de Jesús hasta 1960, año en el que el Seminario se integró junto al Seminario Menor de Carrión de los Condes al Seminario nuevo creado en León"

José A. Uris Guisantes

Unidade didáctica, Guía do profesorado e Caderno de actividades

A unidade didáctica "O Campo de concentración de Camposancos" está pensada para alumnado de 4º de ESO, no tema dedicado á Guerra Civil Española, nos apartados correspondentes á represión contra os partidos e os sindicatos e á perda da democracia e das liberdades políticas. Consta dunha guía para o profesorado e dun caderno de actividades para o alumnado. A presente guía pretende servir de axuda ó profesorado que considere oportuno reflexionar sobre a represión exercida polo franquismo durante a Guerra civil e nos primeiros anos da posguerra. Divulgar o sucedido en na contorna do Instituto da Sangriña -nos lugares de Paraños e Sestás- ou no colexio dos Xesuítas da Pasaxe, contribuirá non só a recuperar e manter viva a nosa historia en todas as súas dimensións senón tamén a recuperar a memoria democrática. Nestas orientacións trataremos das circunstancias que rodean o golpe de estado e a conseguinte Guerra Civil, da relación entre o golpe militar e a represión planificada, da evolución do campo de concentración e da memoria da represión na actualidade.

Guía do Profesorado en galego

Guía del Profesorado en castellano

Caderno de Actividades en galego

Cuaderno de actividades en castellano